SUOMEN KANSANMUSIIKKILIITTO

pe 3.12. Helsinki
la 4.12. Oulu
su 5.12. Mäntyharju

ENKEL on perinnettä kunnioittava ja muita kumartelematon pelimannityttöbändi, jonka ohjelmisto koostuu hittikappaleista aina 1800-luvulta 2020-luvulle asti. ENKELissä yhdistyvät luova hulluttelu ja syvä kunnioitus perinnettä ja omaa pelimanniutta kohtaan – ENKELissä jokainen on supersankari omalla laillaan.

Yhtye käyttää ennakkoluulottomasti hyväkseen epätavallisen instrumentaationsa (kaksi 2,5-rivistä haitaria, kantele, viulu) kaikkia mahdollisuuksia ja viimeistelee sointinsa milloin kauniisti yhteen soivalla ja milloin tarkoituksenmukaisesti dissonoivalla laulullaan. Musiikillisesti teemat vaihtelevat heinälatoromantiikasta sanattomiin ja sanallisiin rakkauslauluihin sekä riipivästä ikävästä hikiseen hiihtokilpaan.

ENKEL on esiintynyt laajasti Suomessa sekä Pohjoismaissa ja edustanut Suomea Euroradio-festivaaleilla vuonna 2016. Yhtyeen molemmat albumit We Are ENKEL ja Pappilan hääyö on valittu Vuoden kansanmusiikkilevyiksi ilmestymisvuosinaan 2019 ja 2016.

Seksiä, neroutta.
– yleisöpalaute, Mallusjoen takinkääntöviikot 2018

Olin jo unohtanut tuon aarteen [kansanperinteen] olemassaolon, kun ENKEL-yhtye räväytti sen kaikessa riemussaan eteeni. Olin ällikällä lyöty ja hurmaantunut ja unohdin jopa snapsini, joka lämpeni vetiseksi litkuksi. Mutta ei haitannut! Olin saanut tilalle jotakin muuta humalluttavaa. Oman kansani kulttuuri vyöryi syliini ja olin ihastuksesta sykkyrässä.
–Kari Väänänen, Sanan voimalla / Apu 18.9.2017

The musicianship from all four members of Enkel is exceptional. Any one of them is capable of virtuoso solos, and their polished arrangements are jaw-dropping at times: rich harmonies, choral singing, carefully choreographed stops and starts, as well as slipping in extra phrases or snippets of Spice Girls songs. You could almost believe that these four have special powers. They certainly deserve their image as superheroes of Finnish folk!
– Alex Monaghan, FolkWorld 7/201

ENKEL