SUOMEN KANSANMUSIIKKILIITTO

HELMIKUU:
LOIMOLAN VOIMA

ke 16.2. klo 18 Mäntyharjun kulttuurisali, Kompantie 22
to 17.2. klo 21 Rahvaanmusiikin kerho, Kulttuuritalo Telakka, Tullikamarin aukio 3 Tampere
pe 18.2. Helsinki
la 19.2. klo 19 Teatteri Rio, Hallituskatu 11, Oulu

Loimolan Voiman konserteissa musiikki soljuu eteenpäin yhdessä karjalan- ja suomenkielisen tarinoinnin kanssa ainutlaatuisella tavalla. Akustista yleisilmettä tanakoittaa välistä syntetisaattoreiden pulputus ja vanhan rumpukoneen naputtama komppi. Loopperilla on myös oma roolinsa duon livesovituksissa. Toisaalta myös kokonaan akustiset hetket kuuluvat Loimolan Voiman konserttikokemukseen.

Yhtyeen muodostavat juuriltaan suistamolaiset veljekset, Tuusulassa asuva Mika ”Miša” Saatsi ja Jyväskylässä vaikuttava Niko ”Miikku” Saatsi. Miša vastaa sävellyksistä ja Miikku kirjoittaa tekstit suoraan karjalaksi.

Karjalankielisen folkin lipunkantaja Loimolan Voiman vuosi 2022 pitää sisällään keikkailua sekä alkukesästä tulevan kakkoslevyn julkaisemisen. Luvassa on albumillinen uutta karjalan kielistä folk-musiikia. Joitakin uusia kappaleita on ehditty hyvällä menestyksellä ajaa sisään jo loppuvuoden 21 keikolla.

Kotoperäinen karjalan kieli on yksi Suomen uhanalaisista aarteista. Loimolan Voima on todiste siitä, ettei karjalaisuus ole kuollut, vaan että se elää aikaansa seuraten ja jatkuvasti uudistuen myös nykyajassa.

Loimolan Voima Facebook
Loimolan Voima Instagram