SUOMEN KANSANMUSIIKKILIITTO

ke 10.11. klo 19 Kalevan Navetta, Seinäjoki
to 11.11. Kulttuuritalo Telakka, Tampere
pe 12.11. klo 19 Hiukkavaaran kulttuurikasarmi, Oulu

Ojajärvi Blom Ojajärvi -trio on ensimmäinen suomalaisen yläsävelhuilun eli pitkähuilun, beatboxauksen ja citternin ympärille rakentuva moderni trio.

Ojajärvi Blom Ojajärvi (OBO) -trion musiikki kumpuaa yläsävelhuilujen kiehtovasta viremaailmasta ja sen inspiroimasta tajunnanvirrasta. Perinnemelodiat ja yläsävelhuilulle sävelletyt tuoreet kappaleet mukautuvat luonnonsävelasteikon lumoavaan tanssiin. Yhtye karistelee pölyt muinaisen suomalaisen yläsävelhuilun, pitkähuilun, harteilta. Trion soinnissa yhdistyvät muinainen luonnonsävelsarjaan pohjautuva yläsävelhuilun melodiikka, citternin folkrock-vaikutteinen riffittely, sekä iskevä beatboxaus. OBO-trion ohjelmisto koostuu sekä pohjoismaisista ja balttialaisista perinnemelodioista että Janne Ojajärven sävellyksistä.

Yhtye sai alkunsa Janne Ojajärven pohdittua suomalaisen yläsävelhuilun eli pitkähuilun vähäistä käyttöä
suomalaisissa yhtyeissä. Tämä pitkähuilun suuren potentiaalin haaskaaminen oli saatava loppumaan ja
nopeasti olikin OBO-trio kasassa. Yhtyeen musiikki tarjoaa perinnekappaleiden sovituksien lisäksi
yksinomaan pitkähuilulle sävellettyjä kappaleita, joka on harvinaista herkkua niin Suomessa kuin koko
maailmassa. Trion esikoislevy julkaistiin syyskuussa 2020.

Janne Ojajärvi – pitkähuilut, bassopitkähuilut, laulu
Venla Blom – beatbox, laulu