SUOMEN KANSANMUSIIKKILIITTO

Samuelin Poloneesi Joensuussa 24.-26.3.2006

Suomen Kansanmusiikkiliiton päätapahtuma on Samuelin Poloneesi, joka kiertää vuosittain eri paikkakunnilla. Vuoden 2006 Poloneesi järjestetään 24.-26.3. Joensuussa yhteistyössä Pohjois-Karjalan Kansanmusiikkiyhdistyksen kanssa. Joensuun Poloneesi on järjestyksessä 35. Samuelin Poloneesi.

Samuelin Poloneesi on talvikauden suurin kansanmusiikkitapahtuma, ja se on järjestetty joka vuosi vuodesta 1972 lähtien.

Tapahtuma kokoaa alan harrastajia ja ammattilaisia yhteen eri puolilta Suomea. Tapahtuman ohjelma kootaan mahdollisimman monipuoliseksi. Konsertteja järjestetään kouluissa, päiväkodeissa, kauppakeskuksissa, sairaaloissa, vanhainkodeissa, pubeissa ja konserttisaleissa.

Tapahtuma oli kymmenen ensimmäistä vuotta Helsingissä Finlandia-talolla. Sen jälkeen se on lähtenyt kiertämään ympäri Suomea palaten Helsinkiin ensin joka viides vuosi, sitten joka toinen vuosi ja nykyään joka kolmas vuosi. Vuoden 2005 Poloneesi oli Helsingissä, 2004 Salossa ja 2003 Kuopiossa. Tapahtuma on nyt ensimmäistä kertaa Joensuussa.

Vuoden 2006 Poloneesi pitää sisällään koko suomalaisen kansanmusiikin kiinnostavimman kirjon: perinteistä, taattua ja kokeilevaa. Pelimanneja saapuu esiintymään Samuelin Poloneesiin noin 400 ja he tulevat eri puolilta Suomea. Tapahtuman teemoina ovat pohjoiskarjalainen kansanmusiikki, kansanmusiikin koulutus ja puskasoitto.

Alustava ohjelma

Keskiviikko 22.3.- Perjantai 24.3. Koulukonsertteja koko Pohjois-Karjalan alueella. Kouluissa esiintymässä Loiskis, Sanna Kurki-Suonio trio sekä Duo Turkka ja Paalanen.

Perjantai 24.3.

klo 19 Karjalaiset Illatsut, Ravintola Karelia, Kauppakatu 25
Esiintymässä Karjalaine Rahvas, Motora ja Pohjois-Karjalan Pelimanniorkesteri ym. Järj. Pohjois-Karjalan kansanmusiikkiyhdistys ja yhteistyötahot. Liput 5 €.

klo 21 Poloneesipubit, vapaa pääsy
Palaveri, Siltakatu 4: Maanakka, Joen Sottiisi, Lipinlahden pelimannit.
Wanha Jokela, Torikatu 26: Duo Turkka & Paalanen (levynjulkaisu), Holotna, Rämpsäkät.

Lauantai 25.3.

klo 10-15 PR-soittoja eri puolella Joensuuta. Kansanmusiikkia mm. liikekeskuksissa, sairaaloissa ja vanhainkodeissa.

klo 11 Lastenorkesteri Loiskis ja Sari Kaasinen: Viisuja vintiltä, Konservatorio, Rantakatu 31 Esiintymässä Kaakkurit, Lastenorkesteri Loiskis ja Sari Kaasinen. Liput 5 €.

klo 15 Pelimanniparaati, Konservatorio, Rantakatu 31
Suomalaisen kansanmusiikin värikkäässä kavalkadissa taitojaan esittelevät Horjumattomat, Palje Klubi, Soivat Sahat, Rämpsäkät, Kalevan Kaiku, Joen Sottiisi, Holotna, Kuopion Pelimannit, Puol’villaset, Tradivaara, Sääminkiläiset, Harppurit, Kansanmusiikkiryhmä Mahottomat sekä Karpalot ja Talkoopelimannit. Liput 5 €.

klo 19-21 Kaustinen nyt, Tallari ja Hääkuoro, Frigg, Hyperborea. Carelia-sali Yliopistokatu 4
Tallari juhlii 20-vuotista taivaltaan näyttävästi Hääkuoron ja solistinsa Pauliina Kumpulaisen kanssa, joka tuli tutuksi mm. Idols-finaalista. Konsertin toisesta puoliajasta vastaavat Frigg ja Kaustisen vuoden yhtye 2006 Hyperborea. Liput 10 / 12 €. S-Etukortilla 10 €

klo 21 Pelimannipubit, vapaa pääsy
Palaveri, Siltakatu 4: Yläkerrassa Joen Sottiisi, Lahden huuliharpistit, Karpalot ja Talkoopelimannit, Paljeklubi.
Alakerrassa Harppurit, Tradivaara, Horjumattomat, Jaska ja Raimo.
Wanha Jokela, Torikatu 26: Rymäkkä, Folkswagen, Viimeiset Tuzzukad.
Old Dog, Niskakatu 10: irkkujamit.

Sunnuntai 26.3.

klo 10 Pelimannijumalanpalvelus, Joensuun kirkko. Yläsavolaiset pelimannit soittavat jumalanpalvelusmusiikin.

klo 12 Aulasoitot, Konservatorio, Rantakatu 31
Eri pelimanniryhmät nostattavat tunnelmaa.

klo 13 Samuelin Poloneesin pääjuhla, Konservatorio, Rantakatu 31
Pelimannien yhteissoitto, Heikki Lahti ystävineen, Rymäkkä, Sattuma Petroskoista, Pohjois-Karjalan iso orkesteri, Lipinlahden pelimannit, Anttu Koistinen, Motora sekä Liisa Matveinen ja Tellu Turkka. Liput 5 / 10 €.

Lippujen ennakkomyynti 1.3. alkaen: Carelicum lipunmyynti- ja varauskeskus, Joensuu.

Tiedustelut: Suomen Kansanmusiikkiliitto
Pohjois-Karjalan Kansanmusiikkiyhdistys: Ani-Elina Heikkinen

Tapahtuman järjestää Suomen Kansanmusiikkiliitto, Pohjois-Karjalan Kansanmusiikkiyhdistys ja Konserttikeskus ry.

Tukijamme mm.:
ESEK