SAMUELIN POLONEESI 35 v
16.-18.3.2007 Rovaniemellä

Samuelin Poloneesi on Suomen Kansanmusiikkiliiton päätapahtuma, joka kiertää vuosittain eri paikkakunnilla. Tänä vuonna Poloneesi järjestetään 16.-18.3. Rovaniemellä yhteistyössä Lapin Nuorison Liiton, Konserttikeskuksen ja Rovaniemen kaupungin kanssa.

Samuelin Poloneesi on talvikauden suurin kansanmsuiikkitapahtuma, ja se on järjestetty joka vuosi vuodesta 1972 lähtien. Tänä vuonna tapahtuma täyttää 35 vuotta.

Tapahtuma kokoaa alan harrastajia ja ammattilaisia yhteen eri puolilta Suomea. Tapahtuman ohjelma kootaan mahdollisimman monipuoliseksi. Konsertteja järjestetään kouluissa, päiväkodeissa, kauppakeskuksissa, sairaaloissa, vanhainkodeissa, pubeissa ja konserttisaleissa.

Tapahtuma oli kymmenen ensimmäistä vuotta Helsingissä Finlandia-talolla. Sen jälkeen se on lähtenyt kiertämään ympäri Suomeapalaten ensin joka viides vuosi, sitten joka toinen vuosi ja nykyään noin joka kolmas vuosi. Vuoden 2006 Poloneesi oli Joensuussa, 2005 Helsingissä ja 2004 Salossa. Tapahtuma on nyt ensimmäistä kertaa Rovaniemellä.

Vuoden 2007 Poloneesi pitää sisällään koko suomalaisen kansanmusiikin kiinnostavimman kirjon sisältäen perinteistä, taattua ja kokeilevaa ohjelmistoa. Pelimanneja saapuu esiintymään Samuelin Poloneesiin noin 300 ja he tulevat eri puolilta Suomea. Tapahtuman teemoina ovat vuoden yleisteemaa mukaillen kansanmusiikin ja -tanssin uudet muodot ja estradit. Lisäksi ohjelmasuunnittelussa on huomioitu isäntämaakunta Lapin kulttuuri ja perinne.

Alustava ohjelma

14.-16.3. KOULUKONSERTTEJA KOKO LAPIN ALUEELLA
Kouluissa esiintymässä Laiskat Ankat, Tallari ja duo Turkka ja Paalanen

Torstai 15.3.

klo 19 PELIMANNISEURAT
Viirin seurakuntakeskus, Kappelinpolku 6, Vanttauskoski
Putaan pelimannit ja Tallari.

Perjantai 16.3.

klo 20 LAPPILAISET ILTAMAT
Saarenkylän NS-talo, Napariirintie 10, Saarenkylä
Esiintymässä Tallari, Ivalon pelimannit, Putaan pelimannit, Räväsojan känsäkourat, Teatteriyhdistys Elämys Eukot.
Liput 10 €

klo 22 POLONEESIPUBI
Tupsu, Hallituskatu 24
Jantikkatappi, Turkka ja Paalanen, jamit
Vapaa pääsy!

Lauantai 17.3.

klo 10-15 PR-SOITTOJA ERI PUOLELLA ROVANIEMEÄ
Kansanmusiikkia mm. liikekeskuksissa, sairaaloissa ja vanhainkodeissa.

klo 11 LASTENKONSERTTI
Esiintymässä Pentti Rasinkankaan Laiskat Ankat
Liput 5 €

klo 15 PELIMANNIPARAATI
Ylioppilasteatteri Wiljami, Urheilukatu 1
Suomalaisen pelimannimusiikin värikkäässä kavalkadissa taitojaan esittelevät Kuivaniemen ja Simon Pelimannit, Iin Laulupelimannit, Pihikoppelo, Rauno Ojanaho ja Pekka Alamaunu, Horjumattomat, Oulun pammaus, Bergmans Spelmanslag, Luotolan Pelimannit ja Luotolan Laulajat, Remolo, Ämminkomppi, Hilkka Varvikko-Tarvainen ja Tervolan kaksiriviset.
Liput 5 €

klo 19-21 POHJANNAULA JA JORD
Ylioppilasteatteri Wiljami, Urheilukatu 1
Konsertin teemana on rajoja rikkova kansanmusiikki, kun esiintymässä ovat folk-rockyhtye Pohjannaula sekä meänkieliseltä alueelta tornionlaaksosta tuleva Jord.
Liput 10 / 12 €

klo 19-20 TUPASOITTO
Poro-Pekan pirtti, Mäkeläntie 20, Patokokski
Korvalan kestikievari, Sodankyläntie 5901, Tiainen
Vapaa pääsy

klo 22 POLONEESIPUBIT
Tupsu, Hallituskatu 24
Luotolan Pelimannit ja Luotolan Laulajat, Remolo, Pihikoppelo, jamit.

Comico, Koskikatu 25
Halogeeni, Oulun pammaus
Vapaa pääsy.

Sunnuntai 18.3.

klo 10 JUHLAMESSU
Rovaniemen kirkko, Rauhankatu 70
Ylä-Savon ja Putaan Pelimannit soittavat jumalanpalvelusmusiikin. Liturgina kitkkoherra Vesa-Pekka Koivuranta avustajaan kappalainen Eerik Somppi. Kanttorina Mauri Miettunen.

klo 12 AULASOITOT
Lappia-talo, Jorma Eton tie 8 A
Eri pelimanniryhmät nostattavat tunnelmaa.

klo 13 SAMUELIN POLONEESIN 35-VUOTISJUHLAKONSERTTI
Lappia-talo, Jorma Eton tie 8 A
Pelimannien yhteissoitto, kaupungin tervehdys ja juhlapuhe, mestaripelimanni Martti Salo, Tervolan 2-riviset, Halogeeni, Jutarinki, Putaan Pelimannit, Ivalon Pelimannit, Tallari, Wimme Saari ja Rimpparemmi.
Liput 5 / 10 €

Lippujen ennakkomyynti 16.2.2007 alkaen:
Osviitta palvelupiste, Rovaniemi
Lisätietoja: Suomen Kansanmusiikkiliitto