Kevään 2023 kiertuehaku on avoinna

Kansanmusiikkiliiton kiertuehaku keväälle 2023 on auki ja haku jatkuu 30.9.2022 klo 21 asti. Suomen Kansanmusiikkiliitto hakee keväälle 2023 neljää kiertueyhtyettä: tammikuulle, helmikuulle, maaliskuulle ja huhtikuulle. Hakevien yhtyeiden tulee olla korkealaatuisia ja valmiita suhtautumaan kiertueen tuomiin haasteisiin. Pienimuotoisille 1–4 hengen akustisille kokoonpanoille ja moneen taipuville yhtyeille esiintymisiä on helpompi järjestää. Jos yhtye on iso, on yhtyeen mahdollista hankkia myös omaa rahoitusta. Ilmoita hakemuksen yhteydessä, jos yhtye haluaa yhdistää kiertueeseen omaa rahoitusta. Taloudellisten realiteettien takia voidaan syksyn ja kevään kiertueille valita vain yksi isompi yhtye (5 henkeä) kiertueelle ilman mahdollista omaa rahoitusta. Kiertueyhtyeen jäsenistä ainakin puolen tulee olla suomalaisia tai asua pysyvästi Suomessa. Jatkuvasti suurena pysyneen hakijamäärän takia jo kiertueella olleille yhtyeille on asetettu noin viiden vuoden karenssiaika mahdolliseen uudelleenvalintaan, ellei yhtyeessä ole tapahtunut radikaaleja muutoksia. Tällaisia muutoksia ovat esim., että yhtye on vaihtanut kokoonpanoa kokonaan tai jotain muuta isoa on tapahtunut, jonka takia kiertue on ajankohtainen. Hakemuksen yhteydessä tulee ilmoittaa, jos on päivämääriä, jotka ehdottomasti EIVÄT sovi yhtyeelle! Jos esteitä ilmenee hakemuksessa ilmoitetuille vapaille ajoille hakemuksen jättöpäivän jälkeen pyydämme, että ilmoitatte näistä heti valinta- ja järjestämistyön sujuvoittamiseksi. Kiertuekonserteista maksetaan 165 euroa/muusikko sekä päivärahat, matkat ja majoitus (2 hh). Valintaprosessista: Kiertueyhtyeiden valinnan tekevät kiertueorganisaatioon kuuluvien klubien järjestävät tahot. Jokainen taho valitsee hakijalistalta omin valintamenettelyin top 4 ja esittää ne valintakokoukseen, jossa valitaan lopulliset neljä kiertueyhtyettä klubien edustajien keskusteluiden pohjalta. Valitsemisprosessissa etsitään jokaiselle kaudelle kaikkia kiertueen järjestäjiä ja heidän toiveitaan kunnioittavaa yhtyevalikoimaa sekä mahdollisimman hyvää kokonaisuutta kiertueyhtyeiden välille. Äänentoistosta: Kansanmusiikkiliiton kiertueiden esiintymispaikat ovat pääosin akustisia tai varustettu pienellä/keskikokoisella äänentoistolla. Kiertuekeikat tehdään kalustolla, joka keikkapaikoissa on, joten kiertueille hakevien esiintyjien kannattaa huomioida se laatiessaan lavakarttaa/teknistä rideriä kiertuetta varten. Hakulomakkeen voi täyttää tästä linkistä. Lomake on nyt auki ja se sulkeutuu 30.9. kello 21. Hakuajan jälkeen tulleita hakemuksia ei huomioida.