SUOMEN KANSANMUSIIKKILIITTO

Koulutukset

Suomen Kansanmusiikkiliitto järjestää koulutustapahtumia, joista suurimmat ovat Oriveden kansanmusiikki- ja kansantanssikurssit Murikassa Tampereella joulun välipäivinä, KAMU – nuorten kansanmusiikkileiri ja Ethno Finland -leiri kesällä. Lisäksi liitto järjestää etäkursseja ja jäsenyhdistykset järjestävät omia kursseja ja koulutustapahtumia.

Kaikki alan koulutustapahtumat löydät kätevimmin KamuKannan koulutuskalenterista.

Ethno finland

Ethno FINLAND

Ethno Finland –leirin järjestäjänä toimii Suomen Kansanmusiikkiliitto, yhteistyössä eri yhteistyökumppaneiden kanssa. Lisäksi Ethno Finlandia tukee Kansalaisfoorumi. Ethno Finland on osa Jeunesses Musicales Internationalin (JMI) Ethno-ohjelmaa, joka on maailman suurin nuorten ja musiikin verkosto. Kaikki Ethnot: www.ethno-world.org

BALTIC ETHNO ON THE ROAD

Tervetuloa mukaan musiikkimatkalle maailman ympäri!

Baltic Ethno tuo kuusi valovoimaista muusikkoa kiertueelle Viroon, Suomeen, Ruotsiin ja Tanskaan! Kansainvälisen yhtyeen jäsenet kokoavat uniikin konsertti- ja työpajaohjelmiston residenssissä Virossa ennen kuukauden kiertuetta.

Suomen yleisökonsertit pidetään Ravintola Tenhossa ma 25.10. klo 19 ja Kaustisen Pelimannitalossa pe 29.10. klo 18. Tervetuloa mukaan!

Yhtyeen jäsenet:

Prabhat Das – tabla – Intia/Ruotsi
Laura Holm Skyum – sello – Tanska
Sarkawt Karlsson – klarinetti – Irak/Ruotsi
Veera Kuisma – viulu – Suomi
Katariina Tirmaste – huilu – Viro

Bram Van Weverberg – haitari – Belgia

Yli 30 maassa toimivat “Ethno-leirit” perustuvat kulttuurienväliseen vuoropuheluun ja vertaisoppimiseen, jonka myötä nuoret muusikot opettavat toisilleen musiikkia omista kulttuureistaan. Ethnolla musiikki on väline, joka lisää osallisuutta, hyväksyntää ja yhteisöllisyyttä yli kulttuurirajojen.

Yhteistyössä Suomen Kansanmusiikkiliitto, Jeunesses Musicales International, Svenska Kulturfonden ja Kaikenlaisen musiikin yhdistys Musiiki ry.

Suomen kiertueen ohjelma:

ma 25.10. koulukonsertit Hyvinkäällä

ma 25.10. klo 19 Tenho Restobar

ti 26.10. työpajoja Helsingissä

to 28.10. työpaja ja koulukonsertti Kaustisella

pe 29.10. työpaja Kaustisella

pe 29.10. klo 18 Pelimannitalo / Taiteen päivä, Kaustinen

BALTIC ETHNO ON THE ROAD

Welcome to a musical journey around the world!

Baltic Ethno gathers six skilled musicians from different countries to represent each their traditions at workshops and a unique world music concert. The group will be touring in Estonia, Finland, Sweden and Denmark for four weeks sharing the experience with audiences in schools and concert venues. In Finland open concerts are in Tenho Restobar on Mon 25.10. at 19 and in Kaustinen Pelimannitalo on Fri 29.10. at 18. Welcome aboard!

Our six amazing musicians are:
Prabhat Das – tabla – India
Laura Holm Skyum – cello – Denmark
Sarkawt Karlsson – clarinet – Sweden/Iraq
Veera Kuisma – violin – Finland
Katariina Tirmaste – flute – Estonia

Bram Van Weverberg – accordion – Belgium

Ethno is a concept of international music camps and network, where young musicians themselves teach each other the music of their own culture. The idea is to give young musicians a time to develop musically, create new contacts and network over borders: creating understanding and respect towards other people and cultures.

In co-operation Finnish Folk Music Association, Jeunesses Musicales International, Svenska Kulturfonden and Kaikenlaisen musiikin yhdistys Musiiki ry.

Programme for the tour in Finland:

Mon 25.10. School concerts in Hyvinkää

Mon 25.10. at 19 in Tenho Restobar

Tue 26.10. Workshops in Helsinki

Thu 28.10. Workshop and school concert in Kaustinen

Fri 29.10. Workshop in Kaustinen

Fri 29.10. at 18 in Pelimannitalo / Day of Arts Kaustinen

ETHNO MOBILITY  • LIIKKUVUUSAPURAHA

Oletko nuori 16-30-vuotias muusikko? Oletko kiinnostunut kansanmusiikista tai maailmanmusiikista?
Haluaisitko osallistua kansainväliselle Ethno-musiikkileirille Suomen ulkopuolella?
Ethno Mobility -liikkuvuusapuraha tukee yli kahdenkymmenen maan ja alueen nuorten muusikoiden matkustusta ja osallistumista Ethno-musiikkileireille. Liikkuvuusapuraha kattaa lentojen ja mahdollisten viisumien kustannukset sekä leirin osallistumismaksun (sis. ruoan ja majoituksen).
Ethno Mobility –hakemuksessa ei ole viimeistä hakupäivää, vaan tällä hetkellä haku on ympärivuotinen. Mikäli haluat osallistua jo ensi kesän leirille, suosittelemme kuitenkin hakemaan apurahaa mahdollisimman pian!

ETHNO FINLAND 2022

ETHNO FINLAND JÄRJESTETÄÄN TAAS KESÄLLÄ 2022 KAUSTISELLA / ETHNO FINLAND IN THE SUMMER 2022 IN KAUSTINEN

Leiri on suunnattu noin 16–30-vuotiaille nuorille muusikoille ympäri maailman. Leirillä suomalaiset ja ulkomaiset osanottajat opettavat ja jakavat toisilleen musiikkia omasta kulttuuristaan. Leirin pääkieli on englanti ja lisäksi tarvitset vain oman soittimesi perustaidot.

Lisätietoja voit myös kysyä sähköpostitse / More information:
ethnofinland(ät)gmail.com

Kamu

Lasten ja nuorten kansanmusiikkileiri KAMU on tarkoitettu 8-17 -vuotiaille kansanmusiikin harrastajille tai kansanmusiikista kiinnostuneille. Leiriläisellä tulee olla perusvalmiudet omassa pääsoittimessaan.

Leirin järjestäjinä ovat Suomen Kansanmusiikkiliitto yhteistyössä Kansalaisfoorumin ja Kanteleliiton kanssa.

Kurssipaikkanamme on tunnelmallinen Päivölän virkistyskoti Nummelassa.

Lisätiedot:
Päivi Ylönen-Viiri
+358 500 43 1913

Mustat haamut KAMU-leirillä, kuvaaja Päivi Ylönen-Viiri

Antti Savilampi vetää Oriveden kursseilla huutokatrillia.

Oriveden kurssit

Perinteiset kansanmusiikkikurssit pidetään Murikassa Tampereen Teiskossa joka vuosi 27.–30.12. Oriveden kurssisarja on maamme kansanmusiikin talvikauden suurin koulutustapahtuma, joka saa mukaansa noin 160 kansanmusiikin harrastajaa ympäri maata. Kurssin osallistujia tulee myös ulkomailta, joskus Amerikasta, Kanadasta, Autraliasta ja Japanista asti! Orivedellä voi perehtyä esimerkiksi kaksirivisen haitarin, mandoliinin tai viulun soittoon tai valita jonkun muun mieluisan kurssin tarjonnasta. Kurssiohjelmaan kuuluu myös yhteissoitto ja ohjelmalliset illanvietot joka päivä. Kurssin viimeisenä iltana pidetään yleisölle avoin konsertti.

Kyselyihin kursseista vastaa
Päivi Ylönen-Viiri

Etäkansan­musiikkikurssit

Suomen Kansanmusiikkiliiton etäkansanmusiikkikurssien sarja 2021 alkaa

Suomen Kansanmusiikkiliitto aloittaa kansanmusiikin viikonloppukurssien etäkurssisarjan pilottikokeilun kansanmusiikin harrastajien toiveiden mukaisesti yhteistyössä Kansalaisfoorumin kanssa. Sarjan toinen kurssi on Jari Komulaisen vetämä “Turpapolskaa” – polskaa blueshuuliharpulla  -etäkurssi.

Jatkoa seuraa muillekin soittimille.

Keräämme toiveita ja ideoita kansanmusiikin etäviikonloppukurssien toteuttamiseksi. Kansanmusiikin harrastaja, kerro toiveesi etäkurssin sisällöstä ja opettajasta. Kansanmusiikin opettaja, kerro ideasi minkälaista kurssia haluaisit toteuttaa etänä!

Toiveet ja ideat

“Turpapolskaa” – polskaa blueshuuliharpulla  -etäkurssi

Huuliharpistit ja Suomen Kansanmusiikkiliitto järjestävät etäkurssin huuliharpisteille 6.-7.11.2021.

Kurssilla opetellaan erilaisia polskatyylejä ja kielibassosäestystä helpohkojen kappaleiden avulla sekä tutustutaan bluesharpun eri asteikoihin.

Opetus tapahtuu korvakuulolta ja tabulatuurien avulla, joten nuottien tuntemus ei ole välttämätöntä.

Kurssilla käytetään  C-, G- ja Am(harmoninen) bluesharppuja. Mukaan voi toki tulla muunkin mallisella soittimella, mutta pääasiallisesti kurssi on suunnattu bluesharpulle.

Tule mukaan ja tehdään ilmasta ääntä! Opettajana kurssilla on Jari Komulainen.

Opetusajat molempina päivinä klo 10-11.30 ja 12-13.30

Hinta: Suomen Kansanmusiikkiliiton jäsenyhdistysten jäsenille 35 euroa, ei-jäsenille 45 euroa.

Opintosetelitukea ei ole enää tänä vuonna käytettävissä.

Ilmoittautumiset 22.10. mennessä lomakkeella: https://forms.gle/E89qYucir4MY3LjJ9

Kurssi tehdään yhteistyössä Kansalaisfoorumin kanssa.

Kansalaisfoorumi

Suomen Kansanmusiikkiliitto on Kansalaisfoorumin jäsenjärjestö, ja Kansalaisfoorumin palvelut ovat Suomen Kansanmusiikkiliiton jäsenjärjestöjen käytössä. Käykää tutustumassa monipuolisiin palveluihin!

Kansalaisfoorumi kouluttaa, tukee ja luo yhteistyömahdollisuuksia jäsenilleen, antaa pedagogista tukea, tuottaa oppimateriaaleja ja julkaisuja sekä myöntää taloudellista tukea jäsenjärjestöjen opintotoimintaan.