SUOMEN KANSANMUSIIKKILIITTO

Koulutukset

Suomen Kansanmusiikkiliitto järjestää koulutustapahtumia, joista suurimmat ovat Oriveden kansanmusiikki- ja kansantanssikurssit Murikassa Tampereella joulun välipäivinä, KAMU – nuorten kansanmusiikkileiri ja Ethno Finland -leiri kesällä. Lisäksi liitto järjestää etäkursseja ja jäsenyhdistykset järjestävät omia kursseja ja koulutustapahtumia.

Kaikki alan koulutustapahtumat löydät kätevimmin KamuKannan koulutuskalenterista.

Ethno finland

Ethno FINLAND

Ethno Finland –leirin järjestäjänä toimii Suomen Kansanmusiikkiliitto, yhteistyössä eri yhteistyökumppaneiden kanssa. Lisäksi Ethno Finlandia tukee Kansalaisfoorumi. Ethno Finland on osa Jeunesses Musicales Internationalin (JMI) Ethno-ohjelmaa, joka on maailman suurin nuorten ja musiikin verkosto. Kaikki Ethnot: www.ethno-world.org

ethno mobility • liikkuvuusapuraha

Oletko nuori 16-30-vuotias muusikko? Oletko kiinnostunut kansanmusiikista tai maailmanmusiikista?
Haluaisitko osallistua kansainväliselle Ethno-musiikkileirille Suomen ulkopuolella?
Ethno Mobility -liikkuvuusapuraha tukee yli kahdenkymmenen maan ja alueen nuorten muusikoiden matkustusta ja osallistumista Ethno-musiikkileireille. Liikkuvuusapuraha kattaa lentojen ja mahdollisten viisumien kustannukset sekä leirin osallistumismaksun (sis. ruoan ja majoituksen).
Ethno Mobility –hakemuksessa ei ole viimeistä hakupäivää, vaan tällä hetkellä haku on ympärivuotinen. Mikäli haluat osallistua jo ensi kesän leirille, suosittelemme kuitenkin hakemaan apurahaa mahdollisimman pian!

ETHNO Finland JäRJESTETÄÄN JÄLLEEN KESÄLLÄ 2022 / NEXT ETHNO FINLAND IN THE SUMMER 2022

Leiri on suunnattu noin 16–30-vuotiaille nuorille muusikoille ympäri maailman. Leirillä suomalaiset ja ulkomaiset osanottajat opettavat ja jakavat toisilleen musiikkia omasta kulttuuristaan. Leirin pääkieli on englanti ja lisäksi tarvitset vain oman soittimesi perustaidot.

Lisätietoja voit myös kysyä sähköpostitse / More information:
ethnofinland(ät)gmail.com

www.facebook.com/ethnofinland
www.kansanmusiikkiliitto.fi/ethno-finland

Kamu

Lasten ja nuorten kansanmusiikkileiri KAMU on tarkoitettu 8-17 -vuotiaille kansanmusiikin harrastajille tai kansanmusiikista kiinnostuneille. Leiriläisellä tulee olla perusvalmiudet omassa pääsoittimessaan.

Leirin järjestäjinä ovat Suomen Kansanmusiikkiliitto yhteistyössä Kansalaisfoorumin ja Kanteleliiton kanssa.

Kurssipaikkanamme on tunnelmallinen Päivölän virkistyskoti Nummelassa.

Lisätiedot:
Päivi Ylönen-Viiri
+358 500 43 1913

Mustat haamut KAMU-leirillä, kuvaaja Päivi Ylönen-Viiri

Antti Savilampi vetää Oriveden kursseilla huutokatrillia.

Oriveden kurssit

Perinteiset kansanmusiikkikurssit pidetään Murikassa Tampereen Teiskossa joka vuosi 27.–30.12. Oriveden kurssisarja on maamme kansanmusiikin talvikauden suurin koulutustapahtuma, joka saa mukaansa noin 160 kansanmusiikin harrastajaa ympäri maata. Kurssin osallistujia tulee myös ulkomailta, joskus Amerikasta, Kanadasta, Autraliasta ja Japanista asti! Orivedellä voi perehtyä esimerkiksi kaksirivisen haitarin, mandoliinin tai viulun soittoon tai valita jonkun muun mieluisan kurssin tarjonnasta. Kurssiohjelmaan kuuluu myös yhteissoitto ja ohjelmalliset illanvietot joka päivä. Kurssin viimeisenä iltana pidetään yleisölle avoin konsertti.

Kyselyihin kursseista vastaa
Päivi Ylönen-Viiri

Etäkansan­musiikkikurssit

Suomen Kansanmusiikkiliiton etäkansanmusiikkikurssien sarja 2021 alkaa

Suomen Kansanmusiikkiliitto aloittaa kansanmusiikin viikonloppukurssien etäkurssisarjan pilottikokeilun kansanmusiikin harrastajien toiveiden mukaisesti yhteistyössä Kansalaisfoorumin kanssa. Sarjan ensimmäinen kurssi oli Jari Komulaisen luotsaama Positiivisesti 2-rivisellä -kurssi 20.-21.3.2021. Jatkoa seuraa muillekin soittimille.

Keräämme toiveita ja ideoita kansanmusiikin etäviikonloppukurssien toteuttamiseksi. Kansanmusiikin harrastaja, kerro toiveesi etäkurssin sisällöstä ja opettajasta. Kansanmusiikin opettaja, kerro ideasi minkälaista kurssia haluaisit toteuttaa etänä!

Toiveet ja ideat

Kansalaisfoorumi

Suomen Kansanmusiikkiliitto on Kansalaisfoorumin jäsenjärjestö, ja Kansalaisfoorumin palvelut ovat Suomen Kansanmusiikkiliiton jäsenjärjestöjen käytössä. Käykää tutustumassa monipuolisiin palveluihin!

Kansalaisfoorumi kouluttaa, tukee ja luo yhteistyömahdollisuuksia jäsenilleen, antaa pedagogista tukea, tuottaa oppimateriaaleja ja julkaisuja sekä myöntää taloudellista tukea jäsenjärjestöjen opintotoimintaan.