SUOMEN KANSANMUSIIKKILIITTO

Koulutukset

Suomen Kansanmusiikkiliitto järjestää koulutustapahtumia, joista suurimmat ovat Oriveden kansanmusiikki- ja kansantanssikurssit Murikassa Tampereella joulun välipäivinä, KAMU – nuorten kansanmusiikkileiri ja Ethno Finland -leiri kesällä. Lisäksi liitto järjestää etäkursseja ja jäsenyhdistykset järjestävät omia kursseja ja koulutustapahtumia.

Kaikki alan koulutustapahtumat löydät kätevimmin KamuKannan koulutuskalenterista.

Ethno finland

Ethno FINLAND

Ethno Finland –leirin järjestäjänä toimii Suomen Kansanmusiikkiliitto, yhteistyössä eri yhteistyökumppaneiden kanssa. Lisäksi Ethno Finlandia tukee Kansalaisfoorumi. Ethno Finland on osa Jeunesses Musicales Internationalin (JMI) Ethno-ohjelmaa, joka on maailman suurin nuorten ja musiikin verkosto. Kaikki Ethnot: www.ethno-world.org

Ethno Finland 4.-12.7.2022 + Kaustisen kansanmusiikkijuhlat 11.-17.7.2022

Hae mukaan nyt! https://forms.gle/8b5WfTSgesxkV8Zv7

Tervetuloa kansainväliselle Ethno Finland -musiikkileirille, joka järjestetään Suomessa seitsemättä kertaa kesällä 2022. Ethno Finland on suunnattu noin 16–30-vuotiaille nuorille muusikoille ja musiikin harrastajille ympäri maailman. Leirillä suomalaiset ja ulkomaiset osanottajat opettavat ja jakavat toisilleen musiikkia omasta kulttuuristaan. Leirin pääkieli on englanti ja lisäksi tarvitset oman soittimesi tai laulun perustaidot.

Ethno Finland -leiri järjestetään 4.-12.7.2022 Kaustisella, Järvelän koululla. Leirin ohjelmassa on työpajojen lisäksi jameja, yhteisiä illanviettoja, uimista ja saunomista. Leirin lopuksi Ethno Finland -orkesteri esiintyy Kaustisen kansanmusiikkijuhlilla 11.7. ja 12.7. Leiriläiset saavat ilmaisen festarirannekkeen koko festivaalin (11.-17.7.2022) ajaksi.

Hinnat:
330€ suomalaisille ja muille pohjoismaalaisille

250€ muualta Euroopasta ja Pohjois-Amerikasta tuleville

220€ muille kansainvälisille

Hinta sisältää ruoat, majoitukset ja työpajat leirin aikana, sekä ilmaisen festarirannekkeen ja majoituksen festivaalin aikana. Matkat Kaustiselle ja sieltä poispäin hoidetaan omakustanteisesti.

Matkustaminen Kaustiselle:

– Bussilla Helsinki-Kaustinen: www.onnibus.com/timetable

– Junalla Helsinki-Kokkola ja bussilla Kokkola-Kaustinen: www.vr.fi/cs/vr/en/frontpage

Ethno Finland 2022 -haku on nyt avoinna:

Luethan hakulomakkeen huolellisesti. Tarkemmat tiedot saat lähempänä leiriä. Lisätietoja voit myös kysyä sähköpostitse: ethnofinland@gmail.com

Tervetuloa mukaan!
Terveisin Ethno Finland -tiimin Vilma ja Laura

Ethno Finland sosiaalisessa mediassa:

www.facebook.com/ethnofinland
www.instagram.com/ethnofinland

Ethno Finland –leirin järjestäjänä toimii Suomen Kansanmusiikkiliitto, yhteistyössä eri yhteistyökumppaneiden kanssa. Lisäksi Ethno Finlandia tukee Kansalaisfoorumi. Ethno Finland on osa Jeunesses Musicales Internationalin (JMI) Ethno-ohjelmaa, joka on maailman suurin nuorten ja musiikin verkosto. Kaikki Ethnot: https://ethno.world

Ethno Finland 4.-12.7.2022 + Kaustinen folk music festival 11.-17.7.2022

Apply now! https://forms.gle/8b5WfTSgesxkV8Zv7

We are calling for young musicians from all over the world to join us and to share their music and culture!

Ethno Finland will be organized from 4th to 12th of July 2022 – for the seventh time in Finland, It takes place in Kaustinen, central part of Finland. Ethno Finland ends with its final concerts at Kaustinen Folk Music Festival 11th and 12th July. Participants are also welcome to stay the whole festival week (from 11th to 17th of July).

Ethno Finland is a global music gathering (music camp) aimed at young folk musicians (aged 16-30) all around the world. It will be organized this year in the beautiful countryside of Kaustinen, where the folk tradition still lives strong. In Ethno Finland you’ll enjoy the bright brilliant music around the world in a cozy atmosphere with around 25 participants, not forgetting the jam sessions, sauna and other evening activities in the land of the Midnight-Sun.

Fees:

330€ Finland / Scandinavia

250€ Europe / Northern America

220€ International

Fee covers food, accommodation and workshops during the camp
+ free festival ticket and accommodation during the festival.
Travelling from and to Kaustinen at your own cost.

How to get to Kaustinen:

– By bus from Helsinki to Kaustinen: www.onnibus.com/timetable

– By train from Helsinki to Kokkola and by bus from Kokkola to Kaustinen: www.vr.fi/cs/vr/en/frontpage

Applications are open:

Please read the form carefully. More information will be sent closer to the camp. Ask for more if needed via email: ethnofinland@gmail.com

Welcome aboard,
Vilma & Laura from Ethno Finland team

Follow us:

www.facebook.com/ethnofinland
www.instagram.com/ethnofinland

Ethno Finland is organized by Finnish Folk Music Association (Suomen Kansanmusiikkiliitto) in co-operation with other partners. Ethno Finland is financially supported by Kansalaisfoorumi. Ethno Finland is part of the Ethno program of Jeunesses Musicales International (JMI), the world’s largest network for youth and music. All Ethnos: www.ethno.world

ETHNO MOBILITY  • LIIKKUVUUSAPURAHA

Oletko nuori 16-30-vuotias muusikko? Oletko kiinnostunut kansanmusiikista tai maailmanmusiikista?
Haluaisitko osallistua kansainväliselle Ethno-musiikkileirille Suomen ulkopuolella?
Ethno Mobility -liikkuvuusapuraha tukee yli kahdenkymmenen maan ja alueen nuorten muusikoiden matkustusta ja osallistumista Ethno-musiikkileireille. Liikkuvuusapuraha kattaa lentojen ja mahdollisten viisumien kustannukset sekä leirin osallistumismaksun (sis. ruoan ja majoituksen).
Ethno Mobility –hakemuksessa ei ole viimeistä hakupäivää, vaan tällä hetkellä haku on ympärivuotinen. Mikäli haluat osallistua jo ensi kesän leirille, suosittelemme kuitenkin hakemaan apurahaa mahdollisimman pian!

Kamu

Lasten ja nuorten kansanmusiikkileiri KAMU on tarkoitettu 8-17 -vuotiaille kansanmusiikin harrastajille tai kansanmusiikista kiinnostuneille. Leiriläisellä tulee olla perusvalmiudet omassa pääsoittimessaan.

Leirin järjestäjinä ovat Suomen Kansanmusiikkiliitto yhteistyössä Kansalaisfoorumin ja Kanteleliiton kanssa.

Kurssipaikkanamme on tunnelmallinen Päivölän virkistyskoti Nummelassa.

Lisätiedot:
Päivi Ylönen-Viiri
+358 500 43 1913

Mustat haamut KAMU-leirillä, kuvaaja Päivi Ylönen-Viiri

Antti Savilampi vetää Oriveden kursseilla huutokatrillia.

Oriveden kurssit

Perinteiset kansanmusiikkikurssit pidetään Murikassa Tampereen Teiskossa joka vuosi 27.–30.12. Oriveden kurssisarja on maamme kansanmusiikin talvikauden suurin koulutustapahtuma, joka saa mukaansa noin 160 kansanmusiikin harrastajaa ympäri maata. Kurssin osallistujia tulee myös ulkomailta, joskus Amerikasta, Kanadasta, Autraliasta ja Japanista asti! Orivedellä voi perehtyä esimerkiksi kaksirivisen haitarin, mandoliinin tai viulun soittoon tai valita jonkun muun mieluisan kurssin tarjonnasta. Kurssiohjelmaan kuuluu myös yhteissoitto ja ohjelmalliset illanvietot joka päivä. Kurssin viimeisenä iltana pidetään yleisölle avoin konsertti.

Kyselyihin kursseista vastaa
Päivi Ylönen-Viiri

Etäkansan­musiikkikurssit

Suomen Kansanmusiikkiliiton etäkansanmusiikkikurssien sarja 2021 alkaa

Suomen Kansanmusiikkiliitto aloittaa kansanmusiikin viikonloppukurssien etäkurssisarjan pilottikokeilun kansanmusiikin harrastajien toiveiden mukaisesti yhteistyössä Kansalaisfoorumin kanssa. Sarjan toinen kurssi on Jari Komulaisen vetämä ”Turpapolskaa” – polskaa blueshuuliharpulla  -etäkurssi.

Jatkoa seuraa muillekin soittimille.

Keräämme toiveita ja ideoita kansanmusiikin etäviikonloppukurssien toteuttamiseksi. Kansanmusiikin harrastaja, kerro toiveesi etäkurssin sisällöstä ja opettajasta. Kansanmusiikin opettaja, kerro ideasi minkälaista kurssia haluaisit toteuttaa etänä!

Toiveet ja ideat

”Turpapolskaa” – polskaa blueshuuliharpulla  -etäkurssi

Huuliharpistit ja Suomen Kansanmusiikkiliitto järjestävät etäkurssin huuliharpisteille 6.-7.11.2021.

Kurssilla opetellaan erilaisia polskatyylejä ja kielibassosäestystä helpohkojen kappaleiden avulla sekä tutustutaan bluesharpun eri asteikoihin.

Opetus tapahtuu korvakuulolta ja tabulatuurien avulla, joten nuottien tuntemus ei ole välttämätöntä.

Kurssilla käytetään  C-, G- ja Am(harmoninen) bluesharppuja. Mukaan voi toki tulla muunkin mallisella soittimella, mutta pääasiallisesti kurssi on suunnattu bluesharpulle.

Tule mukaan ja tehdään ilmasta ääntä! Opettajana kurssilla on Jari Komulainen.

Opetusajat molempina päivinä klo 10-11.30 ja 12-13.30

Hinta: Suomen Kansanmusiikkiliiton jäsenyhdistysten jäsenille 35 euroa, ei-jäsenille 45 euroa.

Opintosetelitukea ei ole enää tänä vuonna käytettävissä.

Kurssi tehdään yhteistyössä Kansalaisfoorumin kanssa.

Kansalaisfoorumi

Suomen Kansanmusiikkiliitto on Kansalaisfoorumin jäsenjärjestö, ja Kansalaisfoorumin palvelut ovat Suomen Kansanmusiikkiliiton jäsenjärjestöjen käytössä. Käykää tutustumassa monipuolisiin palveluihin!

Kansalaisfoorumi kouluttaa, tukee ja luo yhteistyömahdollisuuksia jäsenilleen, antaa pedagogista tukea, tuottaa oppimateriaaleja ja julkaisuja sekä myöntää taloudellista tukea jäsenjärjestöjen opintotoimintaan.