SUOMEN KANSANMUSIIKKILIITTO

Samuelin Poloneesi 50 vuotta

Samuelin Poloneesin 50-vuotis juhlatapahtuma järjestetään Turussa 17.-19.3.2023. Tervetuloa mukaan!

Samuelin Poloneesi on Suomen Kansanmusiikkiliiton vuoden suurin tapahtuma, joka kiertää ympäri Suomea ja esittelee vuosittain kansanmusiikin parhaimmistoa ja kokoaa useat sadat pelimannit yhteen. Konserttien tarjonta on kiinnostavaa, tuoretta ja tasokasta. Esille pääsee koko kansanmusiikin nykyinen kirjo niin rajoja rikkovat nuorten yhtyeet kuin perinteistä linjaa edustavat pelimanniyhtyeet ja yksittäiset mestarit. Tärkeä osa Samuelin Poloneesin pääjuhlaa on pelimannien yhteissoitto, jossa juhlan nimikkosävelmän lisäksi esitetään usean sadan pelimannin voimalla vuoden yhteissoittokappaleita, joissa teemana on järjestävän maakunnan kansanmusiikki.

Tästä pääset ilmoittautumaan tapahtumaan esiintyjäksi:

Ilmoittaudu esiintyjäksi Samuelin Poloneesiin

Majoitusvaihtoehdot 2023

Samuelin Poloneesi 2023

Ohjelmakooste 21.1.2023 (muutokset ja lisäykset mahdollisia):

Samuelin Poloneesi 50 vuotta 17.-19.3.2023 Turussa

17.3.2023 Perjantai

• klo 17-19 Turun linnan soiva kiertävä konsertti. Liput: lippu.fi
  • klo 17-19 Kansanmusiikkia ja -tanssia ympäri Turkua (Pääkirjaston musiikkiosaston Stage, Kauppakeskus Hansa)
  • klo 19-21 Ilta Kårenilla.         Pelimanniparaati I Juhlasalissa, esityksiä Argentiinasalissa, vapaata soittoa Ruokasalissa ja ympäri taloa
  • klo 21-24 Iltajamit Kårenin eri tiloissa, äänentoistollinen klubi Juhlasalissa, esityksiä Argentiinasalissa, vapaata soittoa Ruokasalissa ja ympäri taloa

18.3.2023 Lauantai

• klo 10-13 Kansanmusiikkia ja -tanssia ympäri Turkua (Forumkortteli, Kauppakeskus Hansa, Pääkirjaston musiikkiosaston Stage, palvelutalot).
  • klo 11-12 Perhekonsertti: Maestro & Fiktio, Saaga, Turun pääkirjasto
  • klo 13-14 Kaikille avoin yhteissoittoworkshop  Turun Konserttitalon aulassa, ohjaajana Laura Kuisma, vapaa pääsy
  • klo 14-15 Joki – Ån, Turun Konserttitalo. Liput: lippu.fi
    -aulasoittoja ennen ja jälkeen konsertin
  • Ilta Kårenilla                                                              klo 16-17 Balladitanssilauluworkshop Argentiinasalissa, ohjaajana Maija Karhinen-Ilo,                                                              klo 16-18 Pelimanniparaati II Kårenin Juhlasalissa, esityksiä Argentiinasalissa, vapaata soittoa Ruokasalissa ja ympäri taloa
  • klo 19 Värttinä, Tango-orkesteri Unto, Turun Konserttitalo. Liput: lippu.fi               -aulasoittoja ennen konserttia ja väliajalla

19.3.2023 Sunnuntai

• klo 10 Tanssiva Kansanlaulukirkko, Turun Tuomiokirkko
  • klo 13 Samuelin Poloneesi 50 vuotta – pääjuhla, Turun Konserttitalo. Liput: lippu.fi
    -aulasoittoja ennen konserttia ja väliajalla

Lisätietoja:

tuottaja@kansanmusiikkiliitto.fi

+358 44 738 1933

Värttinä

ESIINTYJÄT

Samuelin Poloneesi 2023 alkaa perjantaina 17.3.2023 upealla konsertilla Turun linnassa:

Pelimannien matkassa halki vuosisatojen

Tässä konsertissa pääset mielenkiintoiselle ja monipuoliselle musiikilliselle aikamatkalle halki vuosisatojen. Pääset tutustumaan soittimiin, joita et näe ja kuule joka päivä. Saat kiertää Turun linnan juhlakerroksen eri tiloissa päätyen lopulta kirkkosaliin. Ensimmäisellä tunnilla koet kaksi erilaista pienkokoonpanojen konserttia ja ilta päättyy upeaan kirkkokonserttiin, jossa esiintyy kaksi isompaa kokoonpanoa.

Erityisesti koko perheelle suunnattu konsertti järjestetään pääkirjasto Saagassa lauantaina 18.3.2023 klo 11. Konsertissa esiintyvät Maestro Markus ja Fiktio Fakta ja siinä kerrotaan huumorin eri keinoin tosiasiatietoa sekä esitellään aiheeseen liittyviä harvinaisempia soittimia taidokkaan soiton kautta. Esityksen aiheena on keskiaika, ja erityisesti Suomen ja Turun seudun keskiaikainen historia. Klovnerian ja nukketeatterin lisäksi esitykseen kuuluu pilkahdus taikuutta ja osallistavaa hovitanssia.

Lauantain 18.3.2023 iltakonsertissa Konserttitalossa klo 19 esiintyvät Tango-orkesteri Unto sekä 30-vuotisjuhlaansa viettävä Värttinä.

Tango-orkesteri Unton säveltäjänimiä konsertissa ovat mm. suomalaisen populaarimusiikin suurmiehet Toivo Kärki, Unto Mononen ja Erik Lindström, teatterimusiikin saralta tunnetut Anna-Mari Kähärä ja Jussi Tuurna sekä Tango-orkesteri Unton omat säveltäjät, nykykansanmusiikin kärkinimet Timo Alakotila ja Johanna Juhola. Uusia tangoja on sävelletty mm. Eppu Nuotion, Marja-Liisa Vartion ja Matti Rossin runoihin.

Värttinä on vuonna 1983 Pohjois-Karjalassa, Rääkkylässä perustettu Suomen tunnetuin kansanmusiikkiyhtye. Yhtyeen perustivat Sari ja Mari Kaasinen yhdessä äitinsä Pirkko Kaasisen kanssa. Värttinän musiikin juuret ovat karjalaisessa ja laajemmin suomalais-ugrilaisessa perinteessä, Kalevalassa ja Kantelettaressa. Yhtyeen soundi syntyy vahvan ja energisen moniäänisen laulutavan ympärille, johon oman lisänsä tuovat kanteleen ja muiden kansansoitinten lisäksi modernimmat soittimet ja ripaus rokkia. Värttinän live-esiintymiset ovat tunteikkaita pyörremyrskyjä – juurihoitoa, joka ei jätä ketään kylmäksi.

Sunnuntain 19.3.2023 ohjelma alkaa tanssivalla Kansanlaulukirkolla Turun Tuomiokirkossa klo 10. Tilaisuus on jumalanpalvelus, jossa virret on korvattu tutuilla kansansävelmillä. Uudet hengelliset sanat säveliin on tehnyt virsirunoilija Anna-Mari Kaskinen. Poloneesin kansanlaulukirkossa laulut kuullaan pelimannien säestäminä.

Koko 50. Samuelin Poloneesi -tapahtuma huipentuu sunnuntaina klo 13 alkavaan pääjuhlaan, joka aloitetaan pelimannien suurella yhteissoitolla. Juhlassa esiintymässä nähdään upea duo Maria Kalaniemi ja Timo Alakotila, harmonikkavirtuoosi Kimmo Pohjonen, monien kielisoitinten taituri Markus Rantanen, Vuoden kansantanssiyhtye PRO, Vuoden nuori pelimanni Marin Skraidu Smuidut, Aspön pelimannit mestaripelimanni Tore Johanssonin johdolla sekä suuri Pelimanniryhmä ja Hääkuoro Kaustiselta.

Pelimanneille on järjestetty runsaasti esiintymistilaisuuksia koko viikonlopun ajan. Pelimannit ja tanssijat jalkautuvat kaupungille muun muassa kauppakeskuksiin ja palvelutaloihin. Näin he tuovat kansanmusiikin ja -tanssin iloista sanomaa ympäri Turkua. Ravintola Kårenissa ja sen juhlatiloissa järjestetään sekä perjantaina että lauantaina Pelimanniparaati, jossa kuullaan monipuolisia esiintyjiä ympäri maata. Konsertin jälkeen iltaisin järjestetään pelimannijameja joka puolella taloa.

SAMUELIN POLONEESIN HISTORIA

Samuelin Poloneesi, sävelmä vanhimmasta suomalaisesta kansanmusiikkia sisältävästä nuottikirjasta vuodelta 1809, on antanut nimensä valtakunnalliselle kansanmusiikkitapahtumalle, jota on vietetty vuodesta 1972 lähtien.

Kymmenen ensimmäistä vuotta Poloneesia soitettiin Helsingissä Finlandia-talossa. Vuonna 1982 alkoi Poloneesin vaellus maakuntiin, palaten kuitenkin joka viides tai kolmas vuosi Helsinkiin. Samuelin Poloneesia on tähän mennessä järjestetty seuraavilla paikkakunnilla: Lahti (1982), Oulu (1983), Lappeenranta (1984), Tampere (1985), Helsinki (1986), Kuopio (1987), Jyväskylä (1988), Turku (1989), Seinäjoki (1990), Helsinki (1991), Iisalmi (1992), Kuusankoski (1993), Pori (1994), Tampere (1995), Helsinki (1996), Oulu (1997) ja Helsinki (1998), Jyväskylä (1999), Helsinki (2000), Seinäjoki (2001), Helsinki (2002), Kuopio (2003), Salo (2004), Helsinki (2005), Joensuu (2006), Rovaniemi (2007), Pori (2008), Helsinki (2009), Kaustinen (2010), Savonlinna (2011), Helsinki (2012), Hamina (2013), Rauma (2014), Helsinki (2015), Kokkola (2016), Kuopio (2017), Helsinki (2018), Oulu (2019). Tampere (2020 livestriimattuna ostatapahtumana osana SottisiMoves-tapahtumaa), Helsinki (2021 livestriimattuna), vuoden 2022 Samuelin Poloneesi 50 vuotta juhlatapahtuma Turussa siirrettiin vuodelle 2023 koronan vuoksi.