SUOMEN KANSANMUSIIKKILIITTO

Kaikki laulaa, Alla sjunger – teemavuosi 2017

Kaikki laulaa, Alla sjunger
Kansanmusiikin ja Kansantanssin Edistämiskeskus (KEK) nimeää alalle vuosittain yhteisen teeman.
Vuonna 2017 ala juhlistaa Suomen 100-vuotisjuhlavuoden Yhdessä-teemaa laululla, johon meillä kaikilla on oikeus. Laulu luo yhteishenkeä, se on voimakas väline tunteiden ja muistojen herättämiseen ja laululla on myös parantava voima. KEK kannustaa kaikkia huomioimaan teeman vuoden 2017 tapahtumien suunnittelussa.
Liitteenä on käyttöösi Kaikki laulaa logo(pieni), logo(painoversio) ja facebook-kansikuva.
100 kansanlaulua -kampanja
KEK kokoaa vuoden aikana Youtube-kanavalle kansanlaulusoittolistoja, joista tehdään nostoina Facebookiin 100 kansanlaulua –kampanja. Soittolistat toimivat myöhemmin välineinä vaikkapa opetuksessa. Soittolistoihin linkitetään valmiiksi YouTubessa olevaa materiaalia ja lisäksi ladataan uusia kansanlauluvideoita. Tällä hetkellä Youtube-kanavalta löytyy jo esimakuna sekalainen kansanlaulun soittolista. Soittolistoja kuratoivat alan ammattilaiset.
Löytyykö takataskustasi
runolaulu
rekilaulu
balladi
mustalaislaulu
polskalaulu
itkuvirsi
joiku
kehtolaulu
piiri- tai leikkilaulu
karjankutsu
improvisaatio
oma laulu
joku muu, mikä
jota voisi kuvata sanalla kansanlaulu?
Haastamme sinut tekemään siitä videon 100 kansanlaulua -kampanjaan. Video voi olla isosti tai pienesti tehty, yksin tai porukalla. Videon voi kuvata kotona tai studiossa, lavasteita tai säestystä ei tarvita, mutta niitäkin saa olla.
YouTubesta löytyy tällä hetkellä paljon kansanlauluja, mutta suurin osa niistä on kopioitu levyltä ja kuvituksena on maisema tai levyn kansi. 100 kansanlaulua -kampanja haluaa nostaa esiin myös lauluesitysten kirjoa, joten on toivottavaa, että esittäjät näkyvät videolla. Video voi olla esimerkiksi kansantanssiesityksestä, jota säestetään laululla, tai olohuoneen sohvalta kuvattu spontaani improlaulu.
Tee näin:
1) kuvaa video
2) lataa se YouTubeen (Huomioithan, että sinulla on oltava tekijöiden ja esittäjän lupa ennen kuin lataat videon nettiin.)
3) liitä videoon mahdollisuuksien mukaan laulun tiedot:
esittäjä
laulun nimi (halutessasi myös sanat)
laulunlaji
säv. trad/ säveltäjän nimi
san. trad/ sanoittajan nimi
tallennuspäivä
4) lähetä meille videosi linkki osoitteeseen 100kansanlaulua@gmail.com
raikuvin terveisin:
Kansanmusiikin ja Kansantanssin Edistämiskeskus (KEK)
Kaisa Pudas, tuottaja
info@kansanmusiikki.fi