Maaliskuun kansanmusiikkikiertueella ENKEL

19.3. klo 21, Haminan Teatteri (teatteriravintola), Isoympyräkatu 30A, Hamina
22.3. klo 18, BB Villa Aurora Tervanimentie 2,Mäntyharju
23.3. klo 20, Kihaus-klubi, Kerubi, Siltakatu 1, Joensuu

ENKEL – luomufolkia pelimanniasenteella!

ENKEL on luomufolk-yhtye, joka nostaa hittikappaleita vuosisadan takaa nykykansan kuultavaksi. ENKELin 90-luvulla kasvaneiden naispelimannien musiikki on vaikuttunut yhtä lailla ajasta, jossa se on elänyt että ajasta, jossa sen tekijät elävät nyt. ENKELin musiikki on akustista, luonnonmukaista ja tuoretta, vaikka sen siemenen kylvivät pelimannit maahan jo satoja vuosia sitten.
ENKEL sai alkunsa spontaaneissa jameissa Porton lentokentällä vuonna 2013. Yhdessä soittaminen oli niin mukavaa, että pian puhuttiin jo ”maailman parhaan kiertuebändin” perustamisesta. Tämä kunnianhimoinen nimitys on käytössä edelleen, sillä siinä kiteytyy kaikki olennainen: yhteiset tavoitteet asetetaan korkealle ja niitä kohti pyritään töitä tehden ja hauskaa pitäen. ENKELin muusikot haluavat tuoda esiin suomalaisen kansanperinteen kiinnostavia yksityiskohtia, tanssittaa, liikuttaa, vaikuttaa ja ennen kaikkea soittaa musiikkiaan monenlaisille kuulijoille.

ENKEL julkaisi debyyttialbuminsa tammikuussa 2016 ja valittiin Folklandian 2016 showcase-sarjaan seuraavalla valitsijaraadin palautteella: ”ENKEL nousi esiin joukosta monellakin tasolla ja monella ominaisuudella – omaperäisyydellä, vahvalla yhteissoitolla, mielettömällä muusikkoudella ja bändimeiningillä, hervottomilla videoilla, ammattimaisilla promomateriaaleilla ja hakemuksesta näkyvllä tavoitteellisuudella. Soisin tälle nelikolle pitkän ja menestyksekkään uran.”

Muusikot:

Leija Lautamaja – 2,5-rivinen haitari, laulu
Miia Palomäki – 2,5-rivinen haitari, laulu
Maija Pokela – 15-kielinen kantele, laulu
Iida Savolainen – alttoviulu, laulu

Kevään kansanmusiikkikiertueista lisää: www.kansanmusiikkiliitto.fi/kiertueyhtyeet-kevat-2016