Oriveden kurssin konserttitunnelmaa 2022, kuva Veli-Jussi Lietsala

Oriveden kansanmusiikki- ja tanssikurssit 27.-30.12.2023

Oriveden kansanmusiikki- ja tanssikurssit 2023 Murikassa Teiskossa ja  etänä

Tule mukaan iloiseen joukkoon hakemaan uutta virtaa harrastukseesi Suomen Kansanmusiikkiliiton järjestämille kansanmusiikki- ja tanssikursseille 27.-30.12. Murikkaan Tampereen Teiskoon! Spa-osasto rentouttaa hikisen kurssipäivän jälkeen lähikurssilaisia.
Jos kurssi on vain lähikurssina, lukee se esittelytekstin lopussa. Etäkurssilainen pääsee seuraamaan opetusta.

Orivesi All Stars –kurssi, opettajana Antti Järvelä ja Timo Alakotila

Pelimannikurssi mandoliinille, opettajana Jarmo Romppanen
Opetus jaksotetaan niin, että soiton eri osa-alueet ja soittajien tasot tulevat paremmin huomioitua; aamulla yhteissoitto kaikille (Heikki Lahden ohjelmisto), lounaan jälkeen säestys/komppaus sekä soittotekniikka ja -tyylit erikseen aloittelijoille ja pidemmälle ehtineille (60 min/ryhmä), iltapäivällä kertaus tekniikasta ja kompeista kaikille sekä yhteissoitto (maakuntateema Etelä-Pohjanmaa ja makuja muualta maailmasta). Kappaleiden nuotit ja soittolista lähetetään osallistujille etukäteen marraskuun puolivälissä (maakuntateeman nuotit samat kuin viime vuonna). Etäosallistuminen mahdollista, jolloin kannattaa ilmoittaa, mitkä päivän teemat kiinnostavat. Sisällöstä voi kysellä Jarmolta, puh. 050 5853847.

Viulukurssi, opettajana Suvi Oskala
Viulukurssilla perehdytään viululla säestämisen saloihin suomalaisten ja pohjoismaisten kansanmusiikkikappaleiden siivittämänä. Sävelmien opettelun ja vapaan säestyksen harjoittelun lisäksi tutustumme riffien ja muiden säestyskuvioiden luomiseen ja käyttöön eri tanssilajeissa. Opetus tapahtuu pääosin korvakuulolta, havainnollistavia nuottiesimerkkejä lukuun ottamatta. Soitettavista sävelmistä on mahdollisuus saada myös nuotit näin halutessaan.

2-rivisen haitarin alkeiskurssi, opettajana Miia Palomäki
Kurssi juuri sinulle, joka olet alkanut haaveilla 2-rivisen haitarin soittamisesta, tai jopa hankkinut jo sellaisen. Tule mukaan, aiempaa soittotaitoa ei tarvita. Ota mukaasi G-vireinen 2-rivinen haitari, avoin mieli ja tule opettelemaan uusi soitin. Myös mahdollista saada soitin lainaksi, jos et vielä omista 2-rivistä! Laita lisätietoihin tarve lainasoittimesta. Vain lähikurssina.

2-rivisen tyyli ja tekniikka, opettajana Leija Lautamaja
Kurssilla opetellaan koti- ja ulkomaisia kansanmusiikkikappaleita ja perehdytään erilaisiin soittotyyleihin ja tanssilajeihin. Tutkimme vähärivisten haitareiden erilaisia soittotekniikoita ja monipuolista ilmaisuvoimaa. Kurssin opetusmetodina korvakuulolta oppiminen, myös nuotit tarjolla niitä haluaville. Kurssi tarkoitettu soittotaitoa jo paljon kartuttaneille.

Karjalaisen kansanlaulun kurssi, opettajana Maari Kallberg
Kurssilla tutustutaan Karjalan eri alueiden lauluihin sekä teoriassa että laulamalla. Vain lähikurssina.

Jouhikkokurssi, opettajana Ilkka Heinonen
Jouhikkokurssilla perehdytään perinteiseen jouhikkomusiikkiin Karjalasta ja Virosta, ihmetellään jouhikon eritystä soittoasentoa sekä tutustutaan jouhikon historiaan. Kurssi sopii vasta-alkajille ja vähän pidempäänkin soittaneille, oma soitin mukaan.

Lyömäsoitinkurssi opettajana Oskari Lehtonen
Haluaisitko oppia soittamaan lyömäsoittimia kansanmusiikkiyhtyeessä? Soitatko jo kenties lyömäsoittimia jonkin verran, ja haluaisit laajentaa tietotaitoasi? Tällä kurssilla perehdytään kansanmusiikissa yleisesti käytettyjen lyömäsoitinten perustekniikoihin ja harjoitetaan valmiuksia toimia kansanmusiikkiyhtyeissä. Kurssin pääpaino on komppauksessa, mutta myös melodista soittoa ja improvisaatiota sivutaan. Soitamme sottiisia, polskaa, valssia ym. tanssilajeja, jonka lisäksi voimme perehtyä vanhempien perinnelajien estetiikkaan.
Osallistuminen ei edellytä minkäänlaista kokemusta lyömäsoittimista, mutta kurssi soveltuu myös niille, jotka ovat lyömäsoittimia jo soittaneet. Omia soittimia ei tarvita, mutta niistä on apua. Jos sinulta löytyy joku seuraavista soittimista, tai saisit sellaisen lainaksi, ota mukaan: Pimpparauta (triangeli), cajon, kalvotamburiini, sheikkeri, lusikat. Lisäksi voit tuoda mukanasi minkä tahansa muun lyömäsoittimen. Kaikille lyömäsoittimille löytyy varmasti jotain käyttöä.
Kurssin opettaja Oskari Lehtonen on koulutettu ja kokenut pedagogi, jolla on vuosien kokemus lyömäsoitinopetuksesta vasta-alkajista ammattiopiskelijoihin. Oskari kuuluu maamme työllistetyimpiin kansanmusiikkilyömäsoittajiin, ja on tullut tutuksi mm. yhtyeistä Okra Playground, Pauanne, Päre, Snekka ja Siba Folk Big Band.
Tule rohkeasti mukaan oppimaan uutta leppoisassa ilmapiirissä ja matalalla kynnyksellä! Vain lähikurssina.

Kansantanssikurssi, opettajina Maiju Laurila, Heidi Palmu ja Marcus Blomberg
Maiju Laurila opettaa kansantanssikoreografioita sekä vapaasti vietyä paritanssia. Lisäksi opetellaan myös koreografioita ja variaatioita, joissa yhdistyvät perinteiset kansantanssin paritanssit ja uudempi paritanssi kuten foksi ja fusku. Heidi Palmu ja Marcus Blomberg ohjaavat suomenruotsalaisia koreografioita, mm. menuetteja, polskia ja enkeliskoja. Kurssin pelimannina toimii Osmo Hakosalo.
Pääset kurssille jäsenhintaan, jos olet jonkun kansantanssijärjestön tai Suomen Kansanmusiikkiliiton jäsen. Ilmoittaudu nyt ja kutsu kaverit mukaan! Vain lähikurssina.

Kurssien hinnat: Kurssihinta sisältää opetuksen ja täysihoidon: Jäsenet 390 €, ei jäsenet 415 €. Majoittuminen tapahtuu kahden hengen huoneissa, yhden hengen huoneista lisähinta 90 € koko ajalta.

Jos kurssilainen ei majoitu, niin pelkkä opetus jäsenille 175 eur, ei jäsenille 200 eur. Päiväkävijät voivat ostaa opistolta haluamiansa aterioita (aamiainen 8,50 eur, lounas 14 eur, kahvi 8,50 eur, päivällinen 14 eur)

Etäkurssin hinnat: Koko kurssi etänä 95 eur. Etäkursseja ei tallenneta. Materiaali jaetuissa kansioissa.

Opintoseteli eläkeläisille, työttömille ja maahanmuuttajille: 60 €/hlö enintään 50 henkilölle. Kokoaikaisesti lomautettu saa saman tuen kuin työtön, osa-aikaisesti lyhennettyä työaikaa tekevää tai osa-aikaeläkeläistä tuki ei koske.

Varaslähtö kurssille: Murikkaan voi tulla jo tapaninpäivänä. Illalla on vapaamuotoiset jamit! Ylimääräinen majoitus ja aamiainen maksaa 48 €

Murikka Express: Tarjoamme omakustanteista edestakaista linja-autokuljetusta Murikkaan. Reitti: Kouvola-Porvoo- Helsinki-Hyvinkää-Hämeenlinna-Tampere-Murikka. Laita tieto tarpeesta ilmoittautumislomakkeeseen.
Hinnat: Kouvola, Porvoo, Helsinki, Hyvinkää 50/25 eur, Hämeenlinna 36/18 eur, Tampere 24/12 eur.

Ilmoittautuminen ja lisätiedot: Vielä voit ilmoittautua, vaikka virallinen ilmoittautumisaika onkin päättynyt. Ilmoittautumislomake ja lisätiedot löydettävissä Oriveden kurssin sivulta: www.kansanmusiikkiliitto.fi/koulutukset/

Kysy lisää: Suomen Kansanmusiikkiliitto, Päivi Ylönen-Viiri, 0500 431 913, toiminnanjohtaja@kansanmusiikkiliitto.fi

Järjestäjät: Suomen Kansanmusiikkiliitto. Kansantanssikurssin yhteistyökumppanina kansantanssijärjestöt mm. Nuorisoseurat.

Kurssia tukee Kansalaisfoorumi.

Lisätiedot:
Päivi Ylönen-Viiri
+358 500 43 1913
toiminnanjohtaja@kansanmusiikkiliitto.fi

Oriveden kansanmusiikki- ja kansantanssikurssit
2021 Murikassa Tampereen Teiskossa ja etänä

Tule mukaan iloiseen joukkoon Suomen Kansanmusiikkiliiton järjestämille Oriveden kansanmusiikki- ja kansantanssikursseille 27.-30.12. Murikkaan Tampereen Teiskoon! Kurssit järjestetään hybridinä, mukana voi olla myös etäkurssilaisena kaikilla muilla kursseilla paitsi kansantanssikurssilla. Murikan spa-osasto rentouttaa hikisen kurssipäivän jälkeen.

Kurssit järjestetään vastuullisesti ja koronaturvallisesti noudattaen kurssin aikaisia viranomaismääräyksiä. Ajankohtaiset rajoituksen lähiopetukseen pääsystä päivitetään näille kurssisivuille.

Orivesi All Stars –kurssi opettajana Antti Järvelä ja Laura Kuisma. Tervetuloa mukaan millä tahansa soittimella svengaavan Orivesi All Stars –yhtyeen riveihin!

Pelimannikurssi mandoliinille, opettajana Jarmo Romppanen.

Viulukurssi opettajana Nelli Ikola-Heiska

Viulukurssin teemoina ovat Amerikan tyylit ja luovuus. Kurssilla perehdytään viulistin eri rooleihin ja musiikillisiin mausteisiin bluegrass- ja old time-musiikissa. Myös laulu on osana opetusta. Kappaleet omaksutaan pääasiassa korvakuulolta. Lisäksi tutustumme helppoihin, mukaviin luoviin harjoitteisiin, jotka vievät musisointia kokonaisvaltaisempaan suuntaan. Kurssille voi osallistua myös etänä.

2-rivisen hanurin oppipoikakurssi opettajana Pekka Pentikäinen. Sinulle, jolla perussoittotaidot jo hallussa kaksirivisessä. Kurssilla kertaillaan perusasioita ja opetellaan leppoisassa tempossa uusia sävelmiä vähän maailmaakin kierrellen. Tarvittaessa kurssille palkataan lisäopettaja, jos mukaan olisi tulossa aivan alkeista aloittavia riittävästi.

2-rivisen hanurin kisällikurssi opettajana Leija Lautamaja.

Kurssilla opetellaan mukavia koti- ja ulkomaisia pelimannikappaleita ja tutustutaan erilaisiin soittotyyleihin ja tanssilajeihin. Kurssilla edellytetään melko hyvät soittimen perustaidot. Kurssin opetusmetodina korvakuulolta oppiminen, myös nuotit tarjolla niitä haluaville.

2-rivisen tyyli- ja tekniikka, opettajana Lauri Kotamäki. Lauri Kotamäki kuuluu tämän hetken aktiivisimpiin kansanmusiikkisäveltäjiin ja vähärivisen soittajiin. Hän on keikkaillut yhtyeidensä kanssa (Mäsä-duo, 5/5, Pirulainen) jo vuosien ajan ja hallitsee suvereenisti myös muut musiikkigenret, aina klassisesta rockiin saakka. Mestarikurssilla opetellaan niin perinteisiä pelimannisävelmiä kuin uudempaakin vähärivisille sävellettyä materiaalia. Tutustumme erilaisiin soittotekniikoihin, joissa hyödynnetään vähärivisten soittimien monipuolisuutta. Lisäksi kiinnitämme kurssilla huomiota oikeanlaiseen soittoasentoon ja ergonomiaan. Nuotinlukutaitoa ei tarvita. Kurssi tarkoitettu soittotaitoa jo paljon kartuttaneille.

Kantelekurssi kaikenlaisille kanteleille opettajana Maija Pokela. Kurssilla soitamme eri alueiden perinteisiin pohjaavaa kansanmusiikkia yhdistellen kanteleiden sointimaailmoja ja soittotekniikoita. Harjoittelemme improvisaatiota ja muuntelua sekä etsimme yhteisen soittosvengin, joka saa tanssijalat liikkeelle.

Kansanlaulukurssi opettajana Charlotta Hagfors. Kurssilla on teemana sama laulu – eri housut. Aikojen saatossa kansanlaulut ovat eläneet ja joka kylässä on laulettu omalla tavallaan. Kurssilla lauletaan kaikille tuttuja ja uudempia kansanlauluja eri versioina ja muuta mukavaa.

Kansantanssikurssi opettajina toimivat mestarikansantanssija Antti Savilampi, Petri Hoppu ja Maiju Laurila. Antti Savilampi on nyt viimeistä kertaa opettajana Oriveden kansantanssikursseilla! Hän opettaa omasta tuotannostaan muutaman ryhmätanssin ja lisäksi paritanssivariaatioita. Petri Hoppu opettaa jokapojanpolskaa ja vapaata menuettia. Maijun Laurila käy kurssilla läpi karjalaisia tansseja, laulutansseja ja muuta perinteistä ohjelmistoa. Kurssin pelimannina toimii Osmo Hakosalo.

Kansantanssikurssille ei voi osallistua etänä. Kansantanssikurssi toteutuu, jos sinne saadaan vähintään 16 tanssijaa. Pääset kurssille jäsenhinta, jos olet jonkun kansantanssijärjestön tai Suomen Kansanmusiikkiliiton jäsen. Ilmoittaudu nyt ja kutsu kaverit mukaan!

Kurssien hinnat: Kurssihinta sisältää opetuksen ja täysihoidon: Jäsenet 362 €, ei jäsenet 387 €. Majoittuminen tapahtuu kahden hengen huoneissa, yhden hengen huoneista lisähinta 81 € koko ajalta. Yhtyekurssin hinta määräytyy yhtyeen koon mukaan.

Jos kurssilainen ei majoitu, niin pelkkä opetus jäsenille 170 eur, ei jäsenille 198 eur. Päiväkävijät voivat ostaa opistolta haluamiansa aterioita (aamiainen 7,50 eur, lounas 12,85 eur, kahvi 7,50 eur, päivällinen 12,85 eur)

Etäkurssin hinnat: Koko kurssi etänä 125 eur. Etäkursseja ei tallenneta. Materiaali jaetuissa kansioissa.

Varaslähtö kurssille: Murikkaan voi tulla jo tapaninpäivänä. Illalla on vapaamuotoiset jamit! Ylimääräinen majoitus ja aamiainen maksaa 42 €

Opintoseteli työttömille, maahanmuuttajille ja eläkeläisille (ei osa-aikaeläkeläiset): 50 ensimmäistä opintosetelianomuksen täyttänyttä saa 25 euron opintosetelin kurssille.

Tarjoamme omakustanteista edestakaista linja-autokuljetusta Murikkaan Kouvolasta tarvittaessa Porvoon, Helsingin, Hyvinkään, Hämeenlinnan ja Tampereen pysähdyksillä.

Ilmoittautuminen ja lisätiedot: Ilmoittaudu marraskuun loppuun mennessä Suomen Kansanmusiikkiliittoon. Ilmoittautumislomake

Lisätiedot: Suomen Kansanmusiikkiliitto, Päivi Ylönen-Viiri, 0500 431 913, toiminnanjohtaja@kansanmusiikkiliitto.fi

Järjestäjät: Suomen Kansanmusiikkiliitto yhteistyössä Kansalaisfoorumin kanssa. Kantelekurssin yhteistyökumppanina Kanteleliitto, ja kansantanssikurssin yhteistyökumppanina Nuorisoseurat.