SUOMEN KANSANMUSIIKKILIITTO

Samuelin Poloneesi: Pelimannien matkassa halki vuosisatojen

Samuelin Poloneesi: Pelimannien matkassa halki vuosisatojen
pe 17.3.2023 klo 17-19

Tässä konsertissa pääset mielenkiintoiselle ja monipuoliselle musiikilliselle aikamatkalle halki vuosisatojen. Pääset tutustumaan soittimiin, joita et näe ja kuule joka päivä. Saat kiertää Turun linnan juhlakerroksen eri tiloissa päätyen lopulta kirkkosaliin. Ensimmäisellä tunnilla koet kaksi erilaista pienkokoonpanojen konserttia ja ilta päättyy upeaan kirkkokonserttiin, jossa esiintyy kaksi isompaa kokoonpanoa.

Turun linnan kiertävä konsertti, jossa esiintyvät:

Maija Karhinen-Ilo
Balladin lumo. Maija Karhinen-Ilo on perehtynyt erityisesti suomenkieliseen balladilauluun. Hänen osuudessaan kuullaan vanhoja, traagisia balladitarinoita harpun ja tanssin säestyksellä.

Markus Rantanen

Markus Rantanen tutustuttaa kuulijat Suomessa jo lähes unohdettujen soitinten maailmaan. Konsertissa kuullaan vanhoja sävelmiä Suomesta ja muualta Euroopasta sekä tarinoita soittimista. Soittimet: säkkipilli, shawm, ähtäväharppuja kampiliira.

Duo Anna Pudas ja Patrik Weckman
Duo Anna Pudas ja Patrik Weckman vie kuulijat matkalle keskiajan Eurooppaan. Sävelmät heräävät henkiin satojen vuosien takaa aikakautisten soittimien sointimaailmassa. Soittimina on mm. säkkipillejä, fiideli, erilaisia nokkahuiluja, yhdenkäden huilu ja tabor-rumpu.

Duo Maans Puurtinen
Duo esittää saariston, kylien ja kaupunkien musiikkia 1700-1800-luvuilta, jolloinrajat kansan- ja salonkimusiikin välillä olivat häilyviä ja musiikissakuului eri kielten, aikojen ja kulttuurien välinen vuorovaikutus.Kahdella viululla sekä suomeksi ja ruotsiksi laulaen soivat niin menuetit, polkat, valssit kuin keskiaikaiset balladitkin uusina sovituksina.

Espoon pelimannit – Esbo spelmanslag
Espoon pelimannit tuo Turkuun matkassaan kokoelman espoolaisia pelimannisäveliä kautta aikojen. Vuonna 1975 perustettu orkesteri on keski-ikäisyydestään huolimatta nuorekasta ja notkeaa matkaseuraa: yhtye teki viime vuonna levyn ja on sen myötä keikkaillut ahkerasti. Tervetuloa siis musiikilliselle matkalle, joka ulottuu yli sadan vuoden takaa nykypäivään!

Turku Folks Orkesteri
Kaikille soittajille ja soittimille avoimen Turku Folks! -orkesterin (Åbo Folks! Orkester) muusikot ottavat soittamisen erittäin tosissaan, mutta eivät ollenkaan vakavasti! Orkesterin raikkaasti sovitettu ohjelmisto koostuu tanssittavasta varsinaissuomalaisesta musiikista 1700-luvulta tähän päivään.

Konsertin tuottavat Turun linna / Turun kaupunki ja Samuelin Poloneesi / Suomen Kansanmusiikkiliitto