SUOMEN KANSANMUSIIKKILIITTO

la 12.3. Kaustinen
su 13.3. Oulu
ma 14.3. Haapavesi

Celenka on vuonna 2013 perustettu karjalaisista, slaavilaisista ja balkanilaisista musiikkiperinteistä inspiroitunut kokoonpano, joka julkaisi esikoisalbuminsa 2015 Suomessa (Kuu Records) ja 2016 Saksassa (Nordic Notes). Kokoonpanon esikoisalbumi sai positiivisen vastaanoton, ja levy valittiin parhaiden kansanmusiikkialbumien joukkoon molemmissa maissa.

Celenkan muodostaa kolme laulavaa ja soittavaa muusikkoa, joita yhdistää rakkaus ornamentteihin, sykähdyttäviin melodioihin ja vikkeliin tanssirytmeihin. Yhtyeen musiikki pohjautuu vanhoihin arkistotallenteisiin ja omiin sävellyksiin. Celenka on esiintynyt Suomessa ja Venäjällä.

Uudella Villoi varsa -albumillaan Celenka nostaa esiin vanhoja karjalaisia naislaulajia, jotka ovat esittäneet kyliensä ja sukujensa lauluja perinteenkerääjille 1900-luvun alkuvuosikymmeninä. Levyllä kuullaan Olga Kottinan, Matro Tikanon, M.F Makarovan ja P. Ivanovan lauluja, ja mukana on sanoitus ”Muuan vaimo”-nimiseltä naiselta, jonka nimeä ei ollut välitetty merkitä muistiin. Levyn laulut ovat karjalan-, vepsän-, suomen- ja venäjänkielisiä ja edustavat monikielistä ja -kulttuurista Karjalaa vainojen ja sotien täyttämän ajanjakson keskeltä.

Eero Grundström: harmooni & laulu
Emmi Kujanpää: laulu & kantele