SUOMEN KANSANMUSIIKKILIITTO

Vuoden nuori pelimanni 2023: Marin Skraidu Smuidut

Onnea kaikille Folklandialla Eläköön Folk -gaalassa palkituille!
Vuoden nuori pelimanni 2023 on Mari Skraidu Smuidut!
Juho Koirasen muistorahastosta on vuodesta 2007 lähtien jaettu kannustusstipendi ja Vuoden Nuori Pelimanni -kunniakirja nuorelle tai ryhmälle, joka jollakin tavalla tuo merkittävän leimansa kansanmusiikin kenttään. Vuoden Nuori Pelimanni -tittelin saa innostuksesta ja Juhon tapaan oikeanlaisesta asenteesta kansanmusiikkia kohtaan.
Marin Skraidu Smuidut, helsinkiläinen Pakilan musiikkiopistosta ponnistava nuorten kansanmusiikkibändi.
On talvinen keskiviikkoilta. Ulkona on jo pimeää ja musiikkiopiston ikkunoista voi nähdä ulkona leijailevat lumihiutaleet. Opiston syövereissä suuressa salissa treenaa eräskin bändi. Yhtye on ehtinyt käväistä ihan Ruotsissa asti esiintymässä ja keikkaa on sen lisäksi tehty paljon kotimaassakin. Viulun kielet vain vikisevät ja harmoonin polkimet hakkaavat lattiaan, kun yhtye treenaa kohti Folklandiaa. Välillä ehditään käydä läpi kuulumisia ja jutella uusimmista juoruista. Miltei kaikki ovat samalla luokalla, jonka takia bändiasiat eivät suinkaan rajoitu vain kerran viikossa oleviin treeneihin. Harjoitukset venyivät kerran niinkin pitkiksi, että yön saapuessa piti levittää siskonpeti muskariluokan lattialle.
Ainutlaatuisen tästä bändistä tekee se, että soittajat eivät ole jämähtäneet vain omiin pääsoittimiinsa, vaan instrumentteja vaihdellaan matalalla kynnyksellä, sen mukaan mikä mihinkin sopii. Smuidut soittavat kaikenlaista kansanmusiikkia, vanhaa ja vähän modernimpaakin. Biisien rakenteista ja nasevista stemmoista vastaavat Smuidut itse sekä yhtyeen ”äiti” Leena Joutsenlahti.
Yhtye on saanut myös opetusta Kansanmusiikkiliiton KAMU-leirillä vuodesta 2019 lähtien ja itse bändi on ollut koossa vuodesta 2016.
Yhtyeessä soittavat:
Siiri Ahmajärvi: laulu, harmooni, nokkahuilut, ukulele
Iris Helske: sello, laulu
Ruut Konttinen: viulu, kontrabasso, laulu
Eevi Rinta-Filppula: nokkahuilut, harmooni, laulu, tamburiini
Noomi Sundström: nokkahuilut, kontrabasso, laulu
Kaikki palkitut:
Vuoden kansanmusiikkilevy: Susanna Leppänen & Vallitseva tilanne: Ptitsi Pajut
Vuoden tanssiteko: Elssa Antikaisen ja Hanna Poikelan tanssiteos Viimeinen sapiens. Musiikin teokseen on tehnyt Jarkko Martikainen
Vuoden tanssintekijä: Riina Hosio
Vuoden kansanmusiikkitekijä: Loimolan voima -yhtye
Vuoden tulokas: Rällä-yhtye
Vuoden nuori pelimanni 2023: Marin Skraidu Smuidut -yhtye
Vuoden kantele -palkinnon: Lähde-koululaisoopperan työryhmä, Kansallisooppera.
Vuoden Wäinö: Petri Hoppu
Suomen Nuorisoseurojen vuoden ohjaajat: Veera Henttonen, Arja Jalli ja Eveliina Pilke
Kaustinen Folk Music Festivalin vuoden yhtye: Ääniteatteri Iki-Turso